Kamień węgielny pod budowę wiaduktu w Porcie Północnym w Gdańsku

Kamień węgielny pod budowę wiaduktu wmurowano w czwartek w Porcie Północnym w Gdańsku. Ta inwestycja to część rozbudowy i modernizacji sieci drogowo-kolejowej na obszarze portu. Prace zakończą się do końca 2020 r., a ich koszt wynosi prawie 176 mln zł.

Rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) Agata Kupracz poinformowała PAP, że w ramach prac nad rozbudową i modernizacją sieci drogowo-kolejowej powstaną ogółem cztery nowe wiadukty. Nowe obiekty pomogą upłynnić ruch w porcie. Rozebrane zostaną zaś dwa dotychczasowe wiadukty drogowe: nad czynnymi torami kolejowymi oraz zespołem rur paliwowych.

Prace na terenie Portu Północnego wykonuje – wyłoniona w przetargu – firma NDI S.A.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Północnym przebudowane zostaną ulice: Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Wybudowany będzie fragment ulicy Nowej Portowej. Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu.

NDI przebuduje łącznie ok. 5,6 kilometrów ulic. Zmodernizuje i wybuduje także 9,4 km torów oraz 16 rozjazdów.

Nowy układ drogowo-kolejowy ma stanowić także zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk mają się podwoić do 100 mln ton rocznie.

„Musimy myśleć perspektywicznie. Port jest przedsiębiorstwem, którego inwestycje są projektowane na całe dekady. Nowoczesna infrastruktura musi nie tylko odpowiadać na wyzwania obecnej koniunktury, ale powinna także uwzględniać przyszły rozwój i potencjał Gdańska jako najważniejszego węzła logistycznego w Europie Centralnej” – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury, Marcin Osowski.

Wartość kontraktu podpisanego między ZMPG a NDI wynosi prawie 176 mln zł, z czego 85 proc. to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility). Inwestycja ma być gotowa do końca 2020 r.

PAP/RIRM

drukuj