fot. PAP/Andrzej Grygiel

JSW dla innowacyjnego przemysłu

JSW potwierdziła na szczycie klimatycznym ambitne plany wytwarzania przyjaznych środowisku produktów, m.in. wodoru separowanego z gazu koksowniczego,  nanorurek na bazie grafenu oraz adsorbentów. Wspólnie z liderami europejskiego przemysłu przekonywała decydentów do węgla koksowego, niezbędnego surowca do produkcji stali, będącej fundamentem nowoczesnego przemysłu XXI w.

Jastrzębska spółka podczas swojego dnia na szczycie klimatycznym zorganizowała konferencję, podczas której dyskutowano na temat znaczenia węgla koksowego dla nowoczesnego przemysłu oraz nowatorskich rozwiązań w branży chemicznej. Dwa eksperckie panele „ Od węgla do stali” oraz „Od węgla do chemii” potwierdziły kluczową rolę węgla koksowego w światowej gospodarce.

W spotkaniu uczestniczył wiceminister Energii p. Grzegorz Tobiszowski, który podkreślił, że plany JSW związane m.in. z produkcją wodoru na bazie gazu koksowniczego idealnie wpisują się w „Program dla Śląska” oraz rządowy program „Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”.

– Dostosowywanie się do coraz ostrzejszych wymogów środowiskowych i klimatycznych to jedno z najważniejszych wyzwań, przed którymi stoi obecnie górnictwo – powiedział Grzegorz Tobiszowski, wiceminister Energii.

JSW doskonale to rozumie. Z pełnym przekonaniem mogę zapewnić, że wszelkie działania podejmowane przez Spółkę idą w parze z odpowiedzialnością i dbałością o interesy środowiska naturalnego i całego społeczeństwa – dodał.

Paneliści zorganizowanego przez JSW spotkania zwracali uwagę, że obecnie nie ma alternatywnych i ekonomicznie uzasadnionych technologii wytopu stali bez użycia węgla koksowego. Węgiel koksowy znajduje się na liście strategicznych surowców Unii Europejskiej jako nieodzowny składnik do wytopu stali. Przemysł stalowy ma ogromny wpływ na kluczowe segmenty gospodarki, takie jak przemysł budowlany, motoryzacyjny, kolejowy, stoczniowy, budowlany, paliwowy czy AGD. Co wymaga podkreślenia, stal jest niezbędna do rozwoju innowacyjnej gospodarki niskoemisyjnej. Transformacja w stronę przemysłu niskoemisyjnego w najbliższych latach skutkować będzie zwiększonym popytem na proekologiczne produkty, np. samochody elektryczne czy wiatraki. W oczywisty sposób będzie więc rosnąć popyt na stal.

– Bez węgla koksowego nie ma stali, nie ma nowoczesnego przemysłu, również niskoemisyjnego. 70 proc. stali wytwarzane jest przy użyciu węgla koksowego, zwanego również metalurgicznym. By wyprodukować jedną tonę stali, potrzebujemy 500-700 kg węgla koksowego. Średniej wielkości wiatrak to 200 ton węgla koksowego. Stal nadaje się w 100 proc. do recyklingu – powiedział Daniel Ozon, prezes zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej

Jastrzębska Spółka Węglowa jest największym producentem węgla koksowego w Unii Europejskiej oraz wiodącym producentem koksu – podstawowego składnika wsadu do produkcji stali. Zdajemy sobie sprawę z zagrożeń klimatycznych, przed jakimi stoi obecnie ludzkość, dlatego z najwyższym szacunkiem odnosimy się do pozyskiwanych zasobów ziemi. Zapewniając niezbędny surowiec dla przemysłu stalowego, konsekwentnie wprowadzamy innowacyjne przyjazne środowisku technologie.

Prelegenci z Thyssenkrupp Industrial Solutions AG, EDAG i Trinecke Zelazarny przekonywali, że nowoczesny przemysł wydobywczy, koksowniczy oraz stalowy dokłada wszelkich starań, aby sprostać wymaganiom prowadzonej przez UE polityki klimatycznej, co byłoby niemożliwe bez rozbudowanego zaplecza badawczo-naukowego. Wprowadzane przez przemysł innowacyjne rozwiązania gwarantują redukcję emisji, ale także wpływają na globalną transformację energetyczną.

Nowoczesny światowy przemysł, w tym wydobywczy oraz stalowy, wprowadza innowacyjne rozwiązania technologiczne skutkujące powstaniem nowych, przyjaznych  środowisku produktów.

Paneliści – przedstawiciele liderów różnych branż współpracujący z JSW – zaprezentowali swoje koncepcje dotyczące przyjaznego podejścia do środowiska. Japoński gigant Mitsubishi przedstawił nowoczesne systemy wychwytywania dwutlenku węgla. Hydrogen Europe, największa organizacja „wodorowa” skupiająca wiodące firmy energetyczne, transportowe i przemysłowe, zaprezentowała długofalowe plany rozwojowe wodoru jako jednego z paliw przyszłości wspierających transformację energetyczną. Słynny niemiecki Instytut Fraunhofera przekonywał do włókien węglowych jako świetnego materiału konstrukcyjnego, dzięki któremu m.in. zmniejsza się waga aut oraz samolotów i w ten sposób ograniczona zostaje emisja CO2. Rain Carbon Inc. światowy lider i innowator wśród produktów węglopochodnych zaprezentował możliwości destylacji smoły i wytwarzania na jej bazie nowoczesnych innowacyjnych produktów. Uniwersytet St. Andrews ze Szkocji przedstawił możliwości technologiczne wykorzystania CO2 i metanu do produkcji nanostruktur węglowych.

Jastrzębska Spółka Węglowa przekonywała, że tradycyjny przemysł wydobywczy może stać się liderem proekologicznych technologii. JSW jako pierwsza w tej części świata planuje budowę instalacji przemysłowej separacji wodoru z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym przy produkcji koksu. Oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania, np. dla szpitali, szkół, urzędów, ale może też być niezwykle cenny jako ekologiczne paliwo w transporcie publicznym. JSW z tradycyjnego dostawcy strategicznego surowca dla przemysłu stalowego staje się modelowym przedsiębiorstwem branży wydobywczej z nowoczesnym łańcuchem wartości: węgiel koksujący – koks – gaz – przyjazne środowisku produkty.

– Chcemy być w Polsce katalizatorem nowoczesnych, światowych technologii, które dzięki naszej kooperacji z liderami branż są na wyciągniecie ręki. Dodajemy kolejne łańcuchy wartości.  Planujemy inwestycje w produkcję wodoru nazywanego „paliwem przyszłości”. Jesteśmy w stanie wyprodukować wodór o czystości 99.999 proc. i osiągnąć wydajność 8 tysięcy ton rocznie. Wodór wyprodukowany w instalacji JSW może zasilić setki bezemisyjnych autobusów, które będą obsługiwały ponad dwa i pół miliona mieszkańców Aglomeracji Śląskiej. Aktywnie promujemy to paliwo, również tutaj na COP24. Zorganizowaliśmy autobus wodorowy wykorzystany również w transporcie uczestników szczytu klimatycznego oraz mobilną stację tankowania wodoru, z której skorzystali m.in. przedstawiciele Hydrogen Europe, którzy przyjechali z Brukseli autem napędzanym tym paliwem – mówi Daniel Ozon, prezes JSW.

w Suszcu rozważa uruchomienie produkcji fabryki włókien węglowych z produktów procesu koksowniczego, a na terenie po byłej koksowni Dębieńsko – produkcję  adsorbentów, nanorurek węglowych przy wykorzystaniu produktów ubocznych powstających podczas produkcji węgla koksowego i koksu.  Zastosowanie wysokiej jakości lekkich materiałów i komponentów wiąże się ze zmniejszeniem emisji CO2 i tlenków azotu.

JSW/RIRM

drukuj