J. Szmit: Do końca roku katalog przejść dla zwierząt w inwestycjach drogowych

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit poinformował w poniedziałek, że do końca roku zostanie przedstawiony władzom resortu katalog przejść dla zwierząt, które będą stosowane w budownictwie drogowym. Rozwiązanie ma zmniejszyć koszty inwestycji.

Szmit podczas spotkania z dziennikarzami w Skarżysku-Kamiennej przypomniał, że resort infrastruktury prowadzi prace mające na celu ograniczenie kosztów inwestycji drogowych. Powołana rada ekspertów, złożona z przedsiębiorców – przedstawicieli wykonawców inwestycji, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz władz samorządowych, pracuje m.in. nad ograniczeniem kosztów budowy przejść dla zwierząt przy trasach.

„Myślę, że do końca roku przedstawimy do zatwierdzenia ministrowi Andrzejowi Adamczykowi (szefowi MIiB – PAP) katalog przejść dla zwierząt, normy które to będą regulowały jak również te regulacje, które będą w przyszłości ograniczały konflikty, z którymi dziś mamy do czynienia. Chcemy do tej sprawy podjeść absolutnie kompleksowo, jesteśmy tego bliscy” – podkreślił wiceminister.

Dodał, że w marcu będzie opublikowany raport opisujący niemal wszystkie przejścia dla zwierząt, już wybudowane przy trasach w całym kraju.

„Będzie też raport, który opisze bardzo szczegółowo sto wybranych, reprezentatywnych przejść dla zwierząt. I z tego będą wyciągane bardzo konsekwentne, techniczne wnioski, w jaki sposób chronić zwierzęta, przyrodę, ale jednocześnie w sposób racjonalny – byśmy wydawali na ochronę przyrody tyle, ile rzeczywiście potrzeba wydawać, aby zwierzęta skutecznie chronić” – dodał Szmit.

Jako przykład nieracjonalnych inwestycji wiceminister podał budowane obecnie przy jednej z tras przejście dla zwierząt o szerokości 135 metrów.

„Tak gigantyczne budowle nie mają uzasadnienia” – ocenił Szmit.

Wskazał też, że przy realizacji jednej z inwestycji na Dolnym Śląsku, aby wybudować przejście dla zwierząt, trzeba było wcześniej wyrąbać 17 hektarów lasu.

„To są takie paradoksy, z którymi mamy dzisiaj do czynienia. I nie w sposób doraźny, punktowy, ale systemowy chcemy z tym skończyć” – podkreślił wiceminister.

Jak znaczył Szmit, oszczędności może też przynieść budowanie dróg „według potrzeb”.

„Tam gdzie rzeczywiście potrzeba autostrady – niech będzie autostrada, tam gdzie drogi dwujezdniowej w najwyższych parametrach drogi standardowej – niech będzie taka droga. Ale tam gdzie okazuje się, że nie ma takich potrzeb, a są takie inwestycje, które jeszcze nie są zrealizowane, to temu się po prostu przyglądamy” – dodał.

„Z jednej strony podejmujemy bardzo trudne decyzje, np. że trzeba ponownie przeprojektować jakiś odcinek drogi (…) Jednak nie możemy sobie dziś pozwolić, żeby koszty przy budownictwie drogowym były nieuzasadnione. I to jest naszą główną intencją” – ocenił.

Przygotowywane są też nowe rozwiązania odnośnie ekranów akustycznych przy trasach.

„To jest sytuacja znacznie trudniejsza niż ochrona zwierząt. Z jednej strony są bardzo liczne głosy, by budować mniej ekranów, bo szpecą, są kosztowne, będą wymagały kosztownej konserwacji (…) Ale są też bardzo liczne żądania mieszkańców, by jednak je budować. W związku z tym chcemy zaproponować inne techniki, inne formy ochrony przed hałasem, stosowane na świecie, nie tak szpecące środowisko, krajobraz i naszą naturalną przestrzeń” – dodał Szmit.

PAP/RIRM

drukuj
Tagi: ,

Drogi Czytelniku naszego portalu,
każdego dnia – specjalnie dla Ciebie – publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła i naszej Ojczyzny. Odważnie stajemy w obronie naszej wiary i nauki Kościoła. Jednak bez Twojej pomocy kontynuacja naszej misji będzie coraz trudniejsza. Dlatego prosimy Cię o pomoc.
Od pewnego czasu istnieje możliwość przekazywania online darów serca na Radio Maryja i Tv Trwam – za pomocą kart kredytowych, debetowych i innych elektronicznych form płatniczych. Prosimy o Twoje wsparcie
Redakcja portalu radiomaryja.pl