fot. twitter.com

Gdynia: Ruszyły próby morskie patrolowca ORP „Ślązak”

Rozpoczęły się próby morskie patrolowca ORP „Ślązak” – patrolowca budowanego przez gdyńską PGZ Stocznię Wojenną. Prace nad okrętem planowanym początkowo jako korweta, rozpoczęły się w 2001 roku.

O postępach w budowie jednostki poinformowała w wydanym w środę komunikacie gdyńska PGZ Stocznia Wojenna.

„Zgodnie z harmonogramem kontraktowym oraz wcześniejszymi zapowiedziami, zakończył się pierwszy etap prób okrętu patrolowego <<Ślązak>> – próby stoczniowe” – podano w komunikacie.

Dodano, że w środę ORP „Ślązak” „po raz pierwszy wypłynął z portu”.

„Rozpoczęły się planowane na jesień br. próby morskie okrętu” – doprecyzowano.

Zaproszono jednocześnie media na zaplanowaną na 20 listopada konferencję prasową, na której mają zostać podane bardziej szczegółowe informacje dotyczące aktualnego stanu prac nad okrętem.

W komunikacie przypomniano też, że ORP „Ślązak” ma 95 m długości, 13 m szerokości oraz 1800 t wyporności, a jego prędkość maksymalna ma wynosić około 30 węzłów.

„Na uzbrojenie jednostki składa się 76-milimetrowa armata OTO Melara, dwa 30-milimetrowe działka Marlin-WS, cztery wyrzutnie pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu Grom oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm” – poinformowano.

ORP „Ślązak” to okręt budowany od 2001 r. pierwotnie jako wielozadaniowa korweta typu Gawron. Początkowo resort obrony planował budowę siedmiu takich jednostek, z biegiem lat plany zostały zredukowane do jednego okrętu.

W 2012 r. zrezygnowano z programu budowy korwety, nad którą prace pochłonęły do tamtego czasu ponad 400 mln zł, a ich ukończenie wymagałoby co najmniej 1,1 mld złotych. Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiedziało wtedy, że budowany początkowo jako korweta Gawron zostanie dokończony jako okręt patrolowy Ślązak.

Wodowanie okrętu patrolowego ORP „Ślązak” miało miejsce w lipcu 2015 roku. Potem rozpoczęły się próby portowe.

Główne zadania okrętu mają polegać na zwalczaniu celów nawodnych i powietrznych, patrolowaniu i ochronie torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych, eskortowaniu i ochronie jednostek komercyjnych oraz kontroli morskich szlaków żeglugowych w ramach sił wielonarodowych. Jednostka ma też służyć do działań związanych ze zwalczaniem piractwa i terroryzmu morskiego, zabezpieczania działań sił specjalnych oraz udziału w akcjach humanitarnych i ekologicznych. Okręt jest przystosowany do przyjęcia na pokład śmigłowca.

Była Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni (obecnie PGZ Stocznia Wojenna – PAP) jest od grudnia 2017 r. częścią Polskiej Grupie Zbrojeniowej. Kontrolę operacyjną nad stocznią PGZ sprawuje od 1 stycznia 2018 r. Wcześniej, od 2011 r. Stocznia MW była w stanie upadłości.

PAP/RIRM

drukuj