fot. PAP/EPA

Gdynia. Pływający dok do budowy osiedla w Monako – gotowy do obioru

W stoczni Crist w Gdyni powstał w pełni wyposażony dok, który będzie wykorzystany do budowy osiedla apartamentów na wodzie w Księstwie Monako. Jednostka powstała dla francuskiego armatora; ma być mu przekazana na początku przyszłego tygodnia.

Dzięki specjalistycznej jednostce, która powstała w stoczni Crist w Gdyni, możliwa będzie budowa osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie dziś znajduje się zatoka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia Monako ma powiększyć się o ok. 6 ha. Mają tam powstać m.in. luksusowe apartamenty, promenada i parki. Osiedle ma stać się atrakcją turystyczną, a jego nietypowe położenie ma przyciągać nowych inwestorów.

Jak poinformował w komunikacie Tomasz Wrzask ze stoczni Crist, na początku przyszłego tygodnia w stoczni w Gdyni odbędzie się oficjalne przekazanie „Marco Polo” francuskiemu armatorowi, firmie Bouygues Travaux Publics. Firma wraz z partnerami opracowała zabudowę nowej dzielnicy Księstwa Monako.

Wyjaśnił, że dok zostanie załadowany na specjalistyczny statek i przetransportowany na miejsce budowy osiedla.

Innowacyjna jednostka ma umożliwić umiejscowienie kesonów betonowych pełniących rolę fundamentów dla nowego nabrzeża. Własny napęd pozwoli dokowi „Marco Polo” na precyzyjne rozmieszczenie elementów konstrukcyjnych na dnie morza.

Budowa doku o długości 56,4 m, szerokości 49,3 m oraz wysokości 25,5 m trwała prawie rok. W stoczni Crist powstało zarówno opracowanie projektu, jak i budowa oraz testy nowej jednostki. „Marco Polo” został wyposażony m.in. w innowacyjny system balastowy i pomiarowy, co ma zapewnić m.in. ciągłe wypoziomowanie jednostki, bezpieczeństwo w trakcie wykonywanych prac oraz ochronę przed wiatrem, falami i prądami morskimi. Wrzask tłumaczy, że dzięki temu ani dok, ani prefabrykowane na nim fundamenty nowoczesnych apartamentowców nie zostaną uszkodzone.

Dok „Marco Polo” jest kolejną, innowacyjną jednostką zbudowaną w stoczni w Gdyni dla armatora z Francji. Ponad rok temu Crist przekazała specjalistyczną barkę samopodnośną typu HLJB (ang. Heavy Lift Jack-up Barge) o nazwie „Zourite” (fr. ośmiornica), która jest wykorzystywana przy budowie 5,4 km odcinka autostrady biegnącej wzdłuż wybrzeża należącej do Francji wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim.

PAP/RIRM

drukuj