fot. TV Trwam News

Gdynia: Pilotażowa iluminacja statku muzeum „Dar Pomorza”

W poniedziałkowy wieczór w ramach jednorazowej, pilotażowej akcji podświetlony zostanie cumujący przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni statek muzeum „Dar Pomorza”. Właściciel jednostki – Narodowe Muzeum Morskie – myśli o stałej iluminacji obiektu.

Jak powiedział PAP Marcin Pawelski z działu promocji Narodowego Muzeum Morskiego (NMM) w Gdańsku, zaplanowana na poniedziałek na g. 22:30 iluminacja będzie próbą przygotowaną przez firmę LBL Sp. z o. o.

„Chcemy sprawdzić, jak będzie wyglądał podświetlony +Dar Pomorza+, a także poznać opinię mieszkańców” – powiedział Marcin Pawelski dodając, że statek będzie oświetlany przez mniej więcej godzinę.

Przypomniał, że na początku czerwca pilotażowo, jednorazowo iluminowany był również inny statek muzeum należący do NMM – „Sołdka” cumujący na gdańskiej Motławie.

Pawelski wyjaśnił, że NMM chciałoby w przyszłości wprowadzić stałe oświetlenie zarówno „Sołdka”, jak i „Daru Pomorza”. Stanie się to, gdy muzealnicy pozyskają środki na wykonanie samej instalacji oraz partnerów, którzy pomogą ją utrzymać.

„Dar Pomorza” to trzymasztowa fregata o łącznej powierzchni żagli wynoszącej 2,2 tys. m kw. Najwyższy maszt jednostki ma ponad 41 m wysokości. Wyposażony w silnik pomocniczy statek mógł zabrać na pokład prawie 190 osób.

„Dar Pomorza” został zbudowany w 1909 r. w stoczni w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Po I wojnie światowej jednostkę przejęli Francuzi, którzy także chcieli ją wykorzystywać do celów szkoleniowych. Plan ten nie doszedł jednak do skutku i ostatecznie, w 1929 r., jednostkę zakupił – za 7 tys. funtów szterlingów zebranych z datków społecznych, Pomorski Komitet Floty Narodowej.

Dla upamiętnienia ofiarności Pomorzan jednostce nadano imię „Dar Pomorza”. Statek został przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni. Przez 51 lat – do 1982 r., służył jako jednostka szkoleniowa. Przez ten czas odbył 102 rejsy szkolne, przepływając w sumie pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie szkolenie przeszło ponad 13 tysięcy młodych adeptów sztuki żeglarskiej.

Po wycofaniu ze służby w 1982 r. (rolę „Daru Pomorza” przejął wtedy „Dar Młodzieży”) fregata została przekazana Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Rok później jednostkę udostępniono do zwiedzania jako statek-muzeum. „Dar” cumuje przy nabrzeżu w centrum Gdyni, w sąsiedztwie okrętu-muzeum – „Błyskawicy”.

Rudowęglowiec „Sołdek” był z kolei pierwszym oddanym do eksploatacji po II wojnie światowej polskim statkiem pełnomorskim. Jednostka została zaprojektowana przez zespół polskich konstruktorów pod kierunkiem Henryka Giełdzika i zbudowana w Stoczni Gdańskiej. Stępkę pod statek położono 3 kwietnia 1948 roku. Jednostkę zwodowano 6 listopada 1948 r.

Decyzją ówczesnych władz jednostce nadano nazwisko przodującego stoczniowca – trasera Stanisława Sołdka. Matką chrzestną została jego żona Helena. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 25 października 1949 r. w Szczecinie. „Sołdek” pływał do 2 stycznia 1981 r. W ciągu nieco ponad 31 lat eksploatacji statek odbył 1479 podróży morskich, w czasie których przewiózł ponad 3,5 mln ton ładunku i zawinął do ponad 60 portów.

W 1985 r. eksploatowanego przez Polską Żeglugę Morską „Sołdka” przejęło Narodowe Muzeum Morskie. Statek został zacumowany na Motławie, u nabrzeża wyspy Ołowianki, na której mieści się siedziba placówki i odtąd służy jako statek-muzeum.

PAP/RIRM

drukuj