Gdańsk: PFR oraz dwie zagraniczne firmy przejmują terminal kontenerowy DCT
Polski Fundusz Rozwoju i dwie zagraniczne firmy przejmują terminal kontenerowy Deepwater Container Terminal (DCT) w Gdańsku.
PFR oraz globalna grupa portowa Peugeot Société Anonyme (PSA) i fundusz Investment Fund Managers (IFM) Investors podpisały umowę nabycia 100 proc. udziałów od kilku zagranicznych podmiotów.
Rozmowy o sprzedaży trwały kilka miesięcy. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów.
Polski Fundusz Rozwoju będzie posiadał 30 proc udziałów. Paweł Borys, prezes funduszu, już zapowiedział realizację szeregu nowych inwestycji.
– Zakładamy, że w perspektywie najbliższych 4 lat jako konsorcjum zainwestujemy blisko 2 mld zł w rozbudowę terminala DCT. W perspektywie 2021 roku chcemy, aby terminal osiągnął łączną przepustowość 3 mln kontenerów. Natomiast w kolejnych latach chcemy dokonać budowy terminala 3, dzięki której to inwestycji w perspektywie roku 2024-2025, DCT uzyskałoby łączną przepustowość 4,5 mln kontenerów – tłumaczył Paweł Borys.
DCT to największy z portów głębokowodnych na Bałtyku. W ub.r. obsłużył 1 milion 900 tys. kontenerów. W tym roku może przekroczyć 2 mln. Deepwater Container Terminal jest najszybciej rozwijającym się portem kontenerowym w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Jego nabrzeże sięga ponad 1300 metrów.
Po południu z inwestorami w terminalu spotka się premier Mateusz Morawiecki.
RIRM