fot. Małgorzata Lewicka

Francja: Strajk kolei i elektrowni atomowych

Do strajku przeciwko reformie prawa pracy przyłączyło się w czwartek 16 z 19 francuskich elektrowni atomowych. Strajkuje także kolej – jeździ około połowa pociągów. W Paryżu na trasy nie wyjechała część autobusów, bo związkowcy zablokowali trzy zajezdnie.

Powodem strajku na kolei, którego daty zakończenia nie podano, jest przede wszystkim brak porozumienia związkowców z zarządem w sprawie czasu pracy kolejarzy. Centrala związkowa CGT, główna siła protestująca przeciwko forsowanej przez rząd kontrowersyjnej reformie prawa pracy, dopisała do postulatów także wycofanie się rządu z tych planów.

Strajk na kolei rozpoczął się w środę. Powoduje duże zakłócenia w ruchu, bo bierze w nim udział ponad 60 procent maszynistów.

Wyłączenia prądu w związku z rotacyjnym jednodniowym strajkiem w elektrowniach atomowych rozpoczęły się w środę wieczorem. Związkowcy sektora energetycznego chcą wstrzymać dostawy prądu do wybranych odbiorców państwowych i siedzib organizacji pracodawców popierających reformę. Eksperci są zdania, że chociaż ze względów bezpieczeństwa prawo nakazuje podtrzymanie minimalnego poziomu produkcji w elektrowniach, konieczny będzie import energii elektrycznej z zagranicy.

Od czwartku rozpoczął się także strajk paryskiej komunikacji publicznej RATP, ale rano większość pociągów metra i tramwajów kursowało normalnie.

Tymczasem wciąż nie jest zażegnany kryzys z zaopatrzeniem w paliwo, który skłonił nawet władze do sięgnięcia po zapasy strategiczne. Strajkuje pięć z ośmiu francuskich rafinerii, gdzie produkcja jest wstrzymana całkowicie lub częściowo, a także terminale paliwowe w Hawrze, które zaopatrują w naftę lotniczą paryskie lotniska Roissy i Orly.

Fala protestów jest reakcją na forsowanie przez socjalistyczny rząd prezydenta Francois Hollande’a niepopularnej reformy prawa pracy. Otwiera ona drogę do przedłużenia tygodnia pracy z obecnych 35 do 48 godzin, a dnia pracy w różnych przypadkach do 12 godzin. Rząd uzasadnia potrzebę liberalizacji kodeksu pracy koniecznością przystosowania francuskich przedsiębiorstw do międzynarodowej konkurencji.

PAP/RIRM

drukuj