fot. PAP/EPA

Chiny: trwa Forum Pasa i Szlaku

W Chinach trwa drugi dzień Forum Pasa i Szlaku. 29 przywódców państw z całego świata rozmawia o stworzeniu Nowego Jedwabnego Szlaku opartego na międzykontynentalnej  współpracy gospodarczej i kulturalnej. Polskę, która już realizuje chiński projekt, reprezentuje premier Beata Szydło. Dziś podczas swego wystąpienia szefowa polskiego rządu mówiła o Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

„Pas i szlak” to chińska koncepcja, która ma na celu budowanie połączeń infrastrukturalnych w nawiązaniu do historycznego Jedwabnego Szlaku. To flagowy projekt Państwa Środka i kluczowa koncepcja jego dalszego rozwoju. W ramach projektu Chiny planują przeznaczyć ponad 100 mld dolarów na inwestycje.

Prezydent Chin Xi Jinping, otwierając dziś sesję drugiego dnia Forum Pasa i Szlaku, powiedział w swym wystąpieniu, że planuje dynamicznie rozwijać współpracę i obniżać koszty w zakresie transportu kolejowego, drogowego i w pozostałych obszarach infrastrukturalnych.

– Powinniśmy ustalić kierunek na rzecz wzajemnie korzystnej  współpracy. Musimy dążyć do osiągnięcia korzystnych wyników poprzez dużą otwartość i współpracę, unikać rozdrobnienia, powstrzymywać się od ustalania progów hamujących współpracę lub dążenia do wyłącznych ustaleń i odrzucić protekcjonizm. Ważne jest, aby poszczególne kraje zintensyfikowały współpracę, rozwiązywały różnice i spory poprzez dialog i negocjacje oraz wspólnie pracowały nad utrzymaniem regionalnego bezpieczeństwa i stabilności – mówił chiński prezydent.

Szefowa polskiego rządu Beata Szydło w swym wystąpieniu na międzynarodowym forum poświęconym chińskiej inicjatywie Nowego Jedwabnego Szlaku mówiła o Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jak podkreślała, Polska jest zainteresowana płaszczyznami współpracy, które z jednej strony przyczynią się do realizacji naszej narodowej strategii rozwojowej, a z drugiej będą wartościowym wkładem w realizację chińskiej inicjatywy. Mowa tutaj o Centralnym Porcie Komunikacyjnym, który ma być współfinansowany przez Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych. Port ma powstać między Łodzią a Warszawą. Lotnisko ma mieć przepustowość ponad 50 mln pasażerów rocznie i powstać w ciągu 10 lat.

TV Trwam News/RIRM

drukuj