Budowa dróg w Polsce droższa niż w Niemczech
W Polsce przy budowie dróg dochodzi do marnotrawstwa, tym samym drogi są droższe niż np.: w Niemczech. Metr bieżący bariery bezpieczeństwa na autostradzie w Polsce jest o 10 euro, tj. 40 proc., droższy niż na drogach niemieckich.
1 m sześć. betonu na mostach nad autostradami kosztuje 35 euro, czyli 18 proc. więcej niż na zachodzie. Trzeba przy tym wspomnieć, że w Niemczech pracownicy zarabiają cztery razy tyle co w Polsce. Koszty budowy są też droższe niż w bogatszej Hiszpanii czy Grecji. Dane te przedstawił Europejski Trybunał Obrachunkowy w raporcie o wykorzystaniu unijnych funduszy na drogi.
Z analizy raportu wynika, że zastrzeżenia dotyczą efektywności inwestycji, które są finansowane z funduszy UE przeznaczonych na transport.auto
Unijni eksperci podkreślają, że w Polce zawyżono normy dla wykonawców polskich dróg co powodowało, że koszty np.: ekranów dźwiękoszczelnych stanowiły nawet do 10 proc. całości inwestycji.
Polska jest jednym z niewielu lub jedynym w Europie krajem, który zamiast budować dobry, konkurencyjny sektor drogowy, ma na swoim koncie masowe upadłości podwykonawców. Rząd Donalda Tuska nie widzi w tym problemu – zaznacza poseł Jerzy Polaczek, były minister transportu.
– Rząd premiera Tuska w komentarzach, które słyszeliśmy w ostatnich miesiącach korzystał z opinii przygotowywanych – jak widać – nie przez inżynierów i ekspertów, tylko przez swoje zaplecze pijarowe. Tym samym mógł sobie dowolnie konfigurować elementy inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Efekt jest taki, że nie ma w Polsce – po 5 latach realizacji rządowego programu budowy dróg – silniejszej pozycji polskich firm korzystających z wielokrotnie większej dostępności środków europejskich. To jest porównanie ze starym okresem programowania i dzisiejszym to jest jak 1 do 20 – zwraca uwagę poseł Polaczek.
Eksperci z Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, akcentowali, że w Polsce niepotrzebnie buduje się znacznie droższe autostrady w miejscach, gdzie wystarczyłyby drogi ekspresowe.
Poseł Jerzy Polaczek zauważa przy tym, że polskie autostrady mają znaczenie strategiczne także dla Europy, a plany wielu z nich powstały jeszcze w latach 70-tych. Rażą jednak zaniedbania obecnego rządu dotyczące budowy dróg ekspresowych – dodaje poseł.
– Polska w świecie autostrad – Autostrada A1, która w części jest niedokończona. Na osi północ-południe z Gdańska do granicy z Czechami jest w ciągu autostradowym, europejskim. Idąc na południe autostrady A4 i A2, ze wschodu na zachód również warto podkreślić fakt iż rząd poniósł znaczące porażki w budowie sieci dróg ekspresowych czego dowodem jest choćby całkowite pominięcie w stosunku do planów rządu Jarosława Kaczyńskiego budowy nowej osi północ-południe wzdłuż ściany wschodniej od granicy z Litwą do przejścia ze Słowacją w Barwinku przez Lublin, Białystok. Dróg ekspresowych jest 19 – mówił poseł Polaczek.
RIRM