Fot. kolejeslaskie.com

„Bezpieczna, nowoczesna kolej” – debata PiS

„Bezpieczna, nowoczesna kolej” – pod tym hasłem debatę w Sejmie organizuje dziś PiS. W spotkaniu uczestniczyć będą specjaliści z poszczególnych uczelni zajmujących się transportem kolejowym, przedstawiciele związków zawodowych oraz eksperci kolejowi z różnych instytutów i stowarzyszeń.

Uczestnicy debaty będą dyskutować nad tym, czy mają szanse uratować narodowego przewoźnika kolejowego Cargo; ponieważ – jak mówi poseł Krzysztof Tchórzewski, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury – pogłębiający się kryzys skłania rząd do prywatyzacji firmy. Wzorem innych państw Unii Europejskiej ten przewoźnik winien być nadal kontrolowany przez państwo polskie.

– Utrata kontroli nad czymś takim, jak przewoźnik kolejowy jest wyraźnym sygnałem utraty suwerenności gospodarczej państwa. Dlatego, że do prywatyzacji przewoźnika kolejowego, faktycznie z punktu widzenia konieczności wyłożenia olbrzymich środków, musi przystąpić inny przewoźnik państwowy. W pewnym sensie jest to już kolejowe uzależnienia od innego państwa. Nie widać prywatnego przewoźnika kolejowego czy inwestora, który mógłby uczestniczyć w tej prywatyzacji. O tym chcemy porozmawiać z ekspertami; jak to zrobić w sytuacji, kiedy jako rządzący krajem – kiedy PiS uzyska władzę w Polsce – żebyśmy z ust ekspertów usłyszeli jaka jest droga, czy to jest możliwe, czy jesteśmy w stanie to zrobić – akcentował poseł Krzysztof Tchórzewski.

Eksperci postawią dziś także nowe wyzwanie dla kolei tj. „wygoda pasażera, bezpieczeństwo, konkurencyjność” – dodaje poseł Krzysztof Tchórzewski.

– Uważamy, że w tej dziedzinie również trzeba dużo zmienić. Tym bardziej, że jako kraj, znaleźliśmy się w takim punkcie, że dojazd samochodowy do centrów wielkich miast jest prawie niemożliwy. Musimy część tych pasażerów przenieść na kolej. Możemy jednak tego dokonać wtedy, jeżeli będzie to dla nich wygodne i tańsze. W związku z tym uważamy, że ten rodzaj transportu, tj. dojazd do pracy, do szkoły, na studia musi być dotowany przez państwo poważniej. Służące temu celowi przewozy aglomeracyjne, albo też regionalne winny dostać większą dotację, szczególnie na nowoczesny tabor – powiedział poseł Krzysztof Tchórzewski.

RIRM

drukuj