fot. PAP/Jacek Turczyk

B. Szydło: Porty w naszym regionie mogą być interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej

Transport jest jedną z najbardziej perspektywicznych dziedzin współpracy miedzy Polską a Chinami – powiedziała premier Beata Szydło podczas uroczystości otwarcia II Spotkania Ministrów Transportu i Forum Biznesu Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Spotkanie w Warszawie oficjalnie inauguruje działalność Sekretariatu ds. Morskich „16 + 1”.

Premier Beata Szydło powiedziała, że jest to ogromne wyróżnienie. Podkreśliła, że jej rząd stawia na rozwój, dlatego Polska chce jeszcze aktywniej dążyć do wykorzystania możliwości stwarzanych przez Format państw „16+1”.

– Chcemy rozwijać obopólnie korzystną współpracę dla dobra naszych państw, obywateli, także w dziedzinie rozwoju naszych portów morskich, terenów przybrzeżnych oraz dróg wodnych całego naszego regionu. UE jest największym partnerem Chin. Wartość dwustronnych obrotów towarowych w zeszłym roku wyniosła 514 mld euro i nadal rośnie. Europa Środkowo-Wschodnia stanowi bramę, przez którą wszystkie produkty transportowane są drogą lądową z Chin do Europy Zachodniej oraz z Europy Zachodniej do Chin. Infrastruktura portowa w naszym regionie może być zatem interesującą alternatywą dla portów Europy Zachodniej – podkreśliła Beata Szydło.

Premier nawiązała też do tematu spotkania, czyli transportu intermodalnego wykorzystującego więcej niż jeden rodzaj transportu. Powiedziała, że w przypadku Polski najważniejszą sprawą jest naprawa dotychczasowych zaniedbań w rozwoju korytarza transportowego Północ-Południe.

Wśród działań wychodzących temu naprzeciw premier Szydło wymieniła m.in. program rozwoju i modernizacji sieci kolejowej, na który rząd zamierza przeznaczyć do 2023 r. 16 mld euro oraz plan budowy w Gdańsku Portu Centralnego. Premier wskazała także na kompleksowy program rozwojowy, jakim jest Centralny Port Komunikacyjny.

W spotkaniu na PGE Narodowym w Warszawie uczestniczą ministrowie do spraw transportu wszystkich państw Europy Środkowo-Wschodniej oraz Chin. Obecni są także przedstawiciele polskiego i zagranicznego biznesu związanego z gospodarką morską i żeglugą śródlądową, w tym przedstawiciele przemysłu stoczniowego.

RIRM

drukuj