Alstom złoży wniosek o homologację Pendolino
Alstom – producent Pendolino – zapewnił, że niezwłocznie złoży wniosek o homologację tych pociągów w Polsce. Zgodził się też na arbitraż ws. kar za opóźnienia w dostawie składów – podał prezes PKP S.A.
Władze PKP prowadziły negocjacje z Alstomem od początku maja. 6 maja minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Od tego czasu polski przewoźnik zaczął naliczać kary producentowi.
Tymczasem posłowie PiS podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury złożyli projekt dezyderatu dotyczącego Pendolino.
– Zwracamy uwagę panu premierowi na problemy z realizacją umowy pomiędzy PKP Intercity a firmą Alstom. Oczekujemy od rządu pilnego przedstawienia działań, w szczególności dotyczących: harmonogramu i programu badań dla asertyfikacji dla pociągów Pendolino, jak również opóźnień w przyjętym wcześniej terminarzu, przyspieszenie wdrożenia programu RDMS oraz informacja w opóźnieniach w stosunku do przyjętego przez Radę Ministrów narodowego planu i jego wdrożenia w Polsce, realizacji procesów wdrożenia do eksploatacji PKP Intercity składów zespolonych Pendolino zgodnego z wymaganiami prawa polskiego i europejskiego oraz przedstawienie planu finansowego do roku 2024 – powiedział poseł Andrzej Adamczyk, wiceszef sejmowej komisji.Posłowie PiS zapowiedzieli też zgłoszenie do NIK-u wniosku o kontrolę kontraktu dotyczącego włoskich pociągów. Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
RIRM