fot. flickr.com

Do 12 kwietnia można składać wnioski do KE o dofinansowanie promocji żywności

Do 12 kwietnia br. KE przyjmuje wnioski dotyczące promowania europejskich produktów rolnych na rynkach UE i pozaeuropejskich. UE w 2018 r. przeznaczy na ten cel 169 mln euro.

Wnioski są przyjmowane za pośrednictwem specjalnego portalu – poinformowało ministerstwo rolnictwa.

To już trzeci nabór od czasu zmiany unijnego programu promocji. Wcześniej projekty najpierw były wstępnie oceniane wewnątrz kraju (w przypadku Polski przez ARR), a dopiero potem przesyłane do KE. Środki na promocję były też dużo mniejsze, bo wynosiły 50 mln euro rocznie.

O przyznanie unijnych środków mogą starać się organizacje branżowe lub międzybranżowe, a także organizacje producentów lub zrzeszenia organizacji producentów, uznane przez państwa członkowskie. Organizacje te muszą przygotować plan promocji, a więc pokazać, co chcą promować, gdzie i jaki to przyniesie efekt, oraz ile będzie kosztowała kampania.

Projekt kampanii oceniany jest przez trzech niezależnych ekspertów. Jedna z polskich ekspertek oceniająca unijne programy – dyrektor Agnieszka Różańska z Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) powiedziała PAP, że przedstawiane przez organizacje branżowe projekty są różne, są lepiej i gorzej przygotowane. Dotację otrzymują jednak tylko najlepsze projekty, bo konkurencja jest duża. Rozstrzygnięcie naboru odbywa się w październiku.

W 2017 r. kraje UE złożyły 189 projektów, najwięcej z Włoch i Grecji, z Polski wpłynęło osiem. Ostatecznie przyznano dofinansowanie dla 52 programów prostych (tj. organizowanych przez jedną organizację), w tym tylko dla jednego z Polski oraz dla dziewięciu złożonych (tzw. multi). Najskuteczniejsza była Francja, która otrzymała środki na realizacją 17 programów promocji na 23 złożone. Najgorzej wypadły Włochy, które złożyły 36 programów, a dofinasowanie dostały trzy.

Agnieszka Różańska podkreśliła, że projekty nie tylko są oceniane, ale eksperci wskazują też słabe strony tych propozycji, więc organizacja może w miarę łatwo poprawić braki i ponownie złożyć projekt w kolejnym roku.

Jak podał resort rolnictwa, w tym roku Komisja Europejska przeznaczy dwie trzecie środków na promowanie unijnych produktów żywnościowych w krajach poza UE, w szczególności najbardziej rokujących, tj. tych, do których Unia mogłaby znacznie zwiększyć eksport rolno-spożywczy. Do nich zaliczona została Kanada, Japonia, Chiny, Meksyk i Kolumbia.

W przypadku programów wewnątrz UE szczególny nacisk należy położyć na informowanie konsumentów o unijnych systemach jakości, takich jak: oznaczenia geograficzne czy produkty ekologiczne. Finansowanie sektorowe będzie przeznaczone na programy promujące zrównoważoną hodowlę m.in. owiec i kóz. Przewidziano również finansowanie kampanii promujących zdrowe żywienie i spożywanie owoców i warzyw.

PAP/RIRM

drukuj